"Dzieci są wiosną rodziny i społeczeństwa,
nadzieją, która ciągle kwitnie,
przyszłością, która bez przerwy się otwiera."


Jan Paweł II

Informujemy , że od października 2011 roku,
ZPO - PPP w Limanowej wprowadza nowe formy pomocy
dla dzieci i rodziców


TERAPIA EEG BIOFEEDBACK

Terapia EEG Biofeedback wykorzystywana jest zarówno w profilaktyce, rozwiązywaniu problemów szkolnych i emocjonalnych jak i leczeniu wielu chorób. EEG Biofeedback jest trwałą i skuteczną metodą treningową, wykorzystującą plastyczność mózgu. Pod wpływem ćwiczeń tworzą się w mózgu nowe połączenia (synapsy) i komórki nerwowe. Jej olbrzymią zaletą jest brak skutków ubocznych.

EEG Biofeedback (EEG - elektroencefalograf, z ang. biofeedback - biologiczne sprzężenie zwrotne) to metoda terapii oparta na wyspecjalizowanej technice komputerowej. Metoda powstała w ośrodku szkolenia astronautów NASA, następnie weszła do medycyny klinicznej. Terapia EEG Biofeedback umożliwia trening mózgu w celu poprawienia jego efektywności i uzyskania kontroli nad procesami fizjologicznymi zachodzącymi w naszym mózgu, zwykle niedostępnymi dla naszej świadomości. Za jej pomocą osoba poddawana treningowi uczy się czynności swojego mózgu. Uczy się, jak pozytywnie zmieniać wzorzec wytwarzanych fal mózgu (wzmacniać pożądane i hamować niepożądane fale mózgowe) bowiem stan naszego umysłu i zachowanie łączą się we wzorcu pracy mózgu.

Treningi poprawiają koncentrację uwagi, szybkość myślenia, kreatywność, pamięć, polepszają nastrój, samoocenę i sen, równocześnie ucząc relaksu. Metoda jest bezpieczna, przyjemna i jako sposób uczenia się za pomocą wideogry nie ma żadnych ubocznych działań, pod warunkiem, że jest prowadzona przez wykwalifikowanych terapeutów ( w przypadku chorób neurologicznych - pod nadzorem lekarza). Każdy trening jest monitorowany przez komputer.

Treningi metodą EEG Biofeedback mają znaczący udział w terapii wielu zaburzeń, które w bezpośredni lub pośredni sposób wpływają na efekty szkolne dzieci w różnym wieku. Terapię EEG Biofeedback stosuje się przede wszystkim u dzieci i młodzieży z problemami takimi jak:

  • dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia
  • zespoły zaburzeń uwagi i koncentracji (ADD)
  • wady rozwojowe języka
  • zaburzenia rozwoju mowy
  • zaburzenia pamięci
  • rozumienia czytanego tekstu
  • problemy z czytaniem i pisaniem
  • słaba wytrzymałość poznawcza
  • brak motywacji do nauki
  • zaburzenia snu
  • lęki
  • zespół nadpobudliwości psychoruchowej (ADHD)
  • nerwice
  • moczenie nocne
  • zachowania opozycyjne i buntownicze
  • agresja
  • tiki
  • niekontrolowane wybuchy gniewu
  • negatywne i natrętne myśli
  • nadmierne zmiany nastroju
  • zaburzenia snu
  • nieśmiałość i nadmierne wycofywanie się
  • niestabilność emocjonalna
  • fobie szkolne
  • chwiejne „ego" u nastolatków

Treningi EEG-Biofeedback uczą dziecko jak radzić sobie z trudnymi emocjami oraz stresem. Trening wycisza i relaksuje, umożliwiając równoczesną aktywację procesów myślowych. Dziecko poznaje jakie posiada możliwości i w jaki sposób może wykorzystać je w nauce. Treningi w połączeniu z klasycznymi metodami psychologiczno-pedagogicznymi przynoszą doskonałe efekty, stanowiąc duży krok w rozwoju zarówno funkcji umysłowych jak i społecznych uczniów. 

Trening EEG biofeedback składa się z szeregu sesji treningowych. Liczba sesji zależy od rozpoznanego problemu, celów treningu oraz indywidualnej krzywej uczenia się.

Obecnie w naszej placówce proponujemy Państwu trening EEG Biofeedback dla dzieci z trudnościami w zakresie koncentracji uwagi. Sesje treningowe odbywają się na pisemny wniosek rodzica , raz w tygodniu i trwają 45 minut.


SZKOŁA DLA RODZICÓW

Szkoła dla Rodziców i Wychowawców to program spotkań dla każdego, kto szuka sposobu na nawiązanie głębszych i cieplejszych relacji z dziećmi lub wychowankami. Jego głównym celem jest wspieranie rodziców i wychowawców w radzeniu sobie w codziennych kontaktach z dziećmi i młodzieżą. Nauka umiejętności lepszego porozumiewania się, refleksja nad własną postawą wychowawczą, wymiana doświadczeń, to małe kroki ku głębszej relacji, dającej zadowolenie, poczucie wzajemnej bliskości. To także nauka dialogu i kształtowanie więzi opartych na wzajemnym szacunku.

Główne motto Szkoły dla Rodziców i Wychowawców brzmi: Wychowywać to kochać i wymagać. Ucząc umiejętności otwartego porozumiewania się w rodzinie program jednocześnie przyczynia się do budowania silnej więzi między rodzicami a dziećmi, co (zgodnie z wynikami badań J. D. Hawkinsa) sprawia, że jest on także programem profilaktycznym.

Program w dużej części bazuje na cyklu książek A. Faber i E. Mazlish pt. „Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły", „Rodzeństwo bez rywalizacji. Jak pomóc własnym dzieciom żyć w zgodzie, żeby samemu żyć z godnością", „Wyzwoleni rodzice, wyzwolone dzieci. Twoja droga do szczęśliwej rodziny", „Jak mówić, żeby dzieci się uczyły w domu i w szkole", „Jak mówić do nastolatków, żeby nas słuchały. Jak słuchać, żeby z nami rozmawiały" (Wydawnictwo Media Rodzina).Treningi grupy rozpoczną się po zebraniu odpowiedniej liczby uczestników


TRENING EFEKTYWNEJ NAUKI

dla dzieci w wieku 10 – 13 lat

To interaktywne zajęcia, które ułatwią osiąganie sukcesów w szkole i poza nią. Celem treningu jest rozwój zdolności zapamiętywania, poszerzenie wiedzy o metodach efektywnego uczenia się oraz zwiększenie wiary we własne siły uczestników.

W programie

  • jak działa pamięć
  • techniki szybkiego uczenia się
  • rozwój własnej kreatywności
  • metody nauki języków obcych
  • ćwiczenia wspomagające koncentrację
  • szybkie czytanie
  • jak organizować sobie naukę
  • sporządzanie notatek
  • jak przygotować się do sprawdzianów/ testów

Rodzice , którzy chcieliby skorzystać z proponowanych form pomocy proszeni są o telefoniczne lub pisemne zgłaszanie się do sekretariatu Poradni.



Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna
w roku szkolnym 2011/2012 proponuje


W zakresie diagnozy

  • diagnoza psychologiczna, pedagogiczna i logopedyczna,
  • diagnoza rozwoju intelektualnego, emocjonalnego, społecznego dzieci,
  • diagnoza pod katem oceny dojrzałości szkolnej,
  • diagnoza przyczyn trudności dydaktycznych i trudności wychowawczych,
  • diagnoza dysleksji rozwojowej (trudności w czytaniu i pisaniu) oraz dyskalkulii (trudności w uczeniu się matematyki),
  • diagnoza uczniów zdolnych,
  • diagnoza dzieci z zaburzeniami w zachowaniu, zagrożonych uzależnieniem, niedostosowanych społecznie.

W zakresie terapii

  • indywidualna terapia logopedyczna dzieci z opóźnionym rozwojem mowy, wadami wymowy, jąkających się i dzieci do 3 r.ż.,
  • psychoterapia dla dzieci z zaburzeniami emocjonalnymi,
  • terapia pedagogiczna dla dzieci z trudnościami w nauce,
  • terapia dzieci dyslektycznych - z zastosowaniem nowoczesnych metod,
  • terapia dzieci moczących się,
  • terapia grupowa,
  • Trening Zastępowania Agresji
  • terapia eeg - biofeedback
  • Szkoła dla Rodziców - warsztaty grupowe
  • Trening rozwoju osobistego dla gimnazjalistów

W zakresie doradztwa

  • doradztwo wychowawcze dla rodziców i nauczycieli (trudności wychowawcze, problemy okresu dojrzewania, zaburzenia emocjonalne, zaburzenia zachowania i inne),
  • doradztwo zawodowe, pomoc w wyborze dalszego kierunku kształcenia,
  • działania mediacyjne między stronami konfliktu (uczniami, rodzicami, nauczycielami),
  • działania interwencyjne w sytuacjach kryzysowych,
  • doradztwo w zakresie diagnozy z zastosowaniem Skali Gotowości Szkolnej (SGS), wspomagania dzieci pięcioletnich w osiąganiu gotowości do podjęcia nauki w szkole.
  • doradztwo w zakresie bezpiecznego internetu i cyberprzemocy

W zakresie profilaktyki

  • popularyzowanie wiedzy psychologicznej, pedagogicznej i logopedycznej,
  • prelekcje dla rodziców zgodnie ze zgłaszanymi potrzebami,
  • prowadzenie zajęć psychoedukacyjnych dla dzieci i młodzieży,
  • prowadzenie szkoleniowych rad pedagogicznych w szkołach zgodnie ze zgłaszanymi potrzebami
  • prowadzenie spotkań tematycznych dla nauczycieli, pedagogów, psychologów
  • udzielanie konsultacji rodzicom, nauczycielom i innym osobom pracującym z dziećmi i młodzieżą,
  • udzielanie wsparcia nauczycielom, pedagogom, psychologom szkolnym.

Zasady przyjęć i współpracy

Rodzice

Wszystkie czynności związane z dzieckiem, podejmowane są przez Poradnię na pisemny wniosek rodziców / opiekunów prawnych.

Wraz z wnioskiem do poradni rodzice są zobowiązani złożyć następujące dokumenty:

  • dzieci z ogólnymi trudnościami szkolnymi: wniosek, opinie nauczyciela /wychowawcy, kopia arkusza ocen z dwóch ostatnich lat nauki, zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia
  • dzieci z podejrzeniem dysleksji: wniosek, opinia nauczyciela polonisty, opinia wychowawcy, zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia, prace pisemne (dyktanda, wypracowania, dokumentacja pracy korekcyjnej)
  • dzieci z problemami emocjonalnymi i zaburzeniami zachowania: wniosek, zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia, opinia wychowawcy/nauczycieli uczących

W przypadku gdy dziecko jest: chore, zakatarzone, ma gorączkę, boli je głowa, nie ma okularów, które powinno nosić należy z wyprzedzeniem zgłosić ten fakt telefonicznie lub osobiście. Termin badania zostanie przesunięty.

  • W przypadku nieuzasadnionej nieobecności w uzgodnionym terminie badania bez wcześniejszego powiadomienia o tym Poradni, kolejny termin nie zostanie wyznaczony.
  • W przypadku dwukrotnego niestawienia się na zajęcia terapeutyczne w uzgodnionym terminie bez wcześniejszego powiadomienia o tym Poradni, zajęcia nie będą kontynuowane

Jeśli dziecko jest leczone specjalistycznie należy dołączyć zaświadczenie zawierające diagnozę lekarską oraz przebieg leczenia.


Szkoły i instytucje oświatowe

Zapraszamy do współpracy szkoły i instytucje oświatowe. Świadczymy pomoc w zakresie:

  • wsparcia psychologicznego w sytuacjach trudnych i kryzysowych,
  • organizacji szkoleń, warsztatów i spotkań tematycznych dla nauczycieli ,
  • prowadzenia prelekcji dla rodziców
  • doradztwa psychologicznego, pedagogicznego i logopedycznego dla nauczycieli,
  • diagnozy i zasad postępowania z uczniami napotykającymi na szczególne trudności w procesie edukacyjnym,
  • udziału w szkoleniowych radach pedagogicznych,
  • prowadzenia warsztatów dla uczniów o charakterze ogólnorozwojowym, socjoterapeutycznym, profilaktycznym.

W razie pytań i wątpliwości prosimy o kontakt telefoniczny lub e-mail na adres: ppp@zpo.limanowa.pl


Pobierz formularze