Tematy zajęć warsztaty psycholodzy
Tematy zajęć
opracowane przez A. Tylawska, A. Urbaniak
Warsztaty dla nauczycieli
- Jak rozwiązywać trudne sytuacje wychowawcze. Budowanie strategii przeciwdziałania agresji i przemocy w szkole.
Program „Jak sobie radzić z prowokacyjnymi zachowaniami uczniów? Metoda konstruktywnej konfrontacji” został opracowany przez zespół autorów z Centrum Metodycznego Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, obecnie Ośrodka Rozwoju Edukacji. Upowszechniany jest od 2007 roku. Program adresowany jest do rad pedagogicznych starszych klas szkół podstawowych, szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. Jego celem jest poszerzenie repertuaru reakcji nauczyciela o nowe, bardziej efektywne metody wychowawcze i zwiększanie umiejętności radzenia sobie z trudnymi zachowaniami uczniów.
- Uczeń niedostosowany społecznie i zagrożony niedostosowaniem społecznym w szkole masowej.
Omówienie pojęć „niedostosowanie społeczne”, „zagrożenie niedostosowaniem społecznym”, „demoralizacja”. Formy pomocy oraz metody pracy z uczniami niedostosowanymi społecznie. Zapoznanie uczestników szkolenia z pojęciem agresji oraz ze strategiami minimalizowania zachowań agresywnych w szkole. Przedstawienie strategii przeciwdziałania agresji i przemocy w szkole. Omówienie procedur postępowania nauczycieli w sytuacjach zagrożenia życia i zdrowia uczniów.
- Rozpoznawanie wśród uczniów problemów emocjonalnych.
Jakie mogą być objawy problemów emocjonalnych wśród uczniów. Problemy emocjonalne, a trudności wychowawcze. Na co zwracać uwagę - diagnoza sytuacji ucznia. Jak prowadzić rozmowę, nawiązywać i podtrzymywać kontakt. Gdzie kierować osoby zagrożone zaburzeniami emocjonalnymi. Nawiązywanie współpracy z rodzicem i zwracanie mu uwagi na istotę problemu.
- Trening kompetencji wychowawczych.
Przybliżenie podstawowych stylów wychowania. Jak pomóc dzieciom, by radziły sobie ze swoimi uczuciami. Jak zachęcać dzieci do współpracy i samodzielności. Stosowanie konsekwencji, spójnego systemu kar i nagród. Stosowanie pochwał w celu wypracowania stabilnej samooceny i wiary w swoje możliwości. Uwalnianie dzieci od grania ról. Komunikaty typu „ja”.
- Asertywność i komunikacja społeczna.
Czym jest asertywność, jak bronić swoich praw w sposób nieagresywny. Komunikacja werbalna i niewerbalna. Bariery komunikacyjne i sposoby ułatwiania procesu komunikacji. Jak stosować autoprezentacje i zarządzać swoim wizerunkiem. Komunikaty typu „ja”. Przekazywanie informacji zwrotnej. Strategie radzenia sobie z presją i manipulacją. Techniki wpływu społecznego.
- Profilaktyka uzależnień.
Problematyka uzależnień poruszana podczas warsztatów z nauczycielami ma na celu:
- uwrażliwienie na pojawiające się sygnały świadczące o możliwości stosowania przez dziecko używek
- przedstawienie procedur alarmowych związanych ze środkami psychoaktywnymi
- zapoznanie z dostępnymi na rynku polskim substancjami
- dopalacze, jako alternatywa dla substancji nielegalnych
- podejmowanie działań interwencyjnych
- projektowanie skutecznej profilaktyki szkolnej
Czas realizacji: 6h
Warsztaty dla uczniów szkół
(klasy V, VI szkoły podstawowej, gimnazjum i szkoły średnie)
- Rozwiązywania konfliktów w zespole klasowym.
Celem zajęć jest załagodzenie konfliktów mających miejsce w klasie. Wypracowanie norm postępowania, budujących klimat bezpieczeństwa i zaufania. Nauka komunikacji bez agresji. Rozbudzanie empatii i umiejętności wczucia się drugą osobę. Poprawa komunikacji i rozwijanie umiejętności społecznych wśród uczestników.
- Asertywność i komunikacja bez agresji.
Uczestnicy poznają pojęcie asertywności. Uczą się rozróżniać zachowania asertywne, agresywne i ulegle. Rozwijają umiejętność konstruktywnego rozwiązywania sytuacji konfliktowych bez przemocy i agresji. Uczą się zasad budowania komunikatów typu „ja” oraz stawiania granic.
- Uczymy się samokontroli – jak radzić sobie z trudnymi emocjami.
Uczestnicy warsztatów nabywają umiejętności konstruktywnego radzenia sobie z trudnymi emocjami takimi jak złość, strach, frustracja. Uczniowie podnoszą swoje kompetencje społeczne, interpersonalne i rozwijają umiejętności okazywania trudnych emocji w akceptowany społecznie sposób, nikogo nie krzywdzący.
- Tolerancja i akceptacja w zespole klasowym.
Celem warsztatów jest rozwijanie wśród uczniów tolerancji i zrozumienia dla innych ludzi, szczególnie kolegów z zespołu klasowego, rozwijanie empatii, nabywanie umiejętności autoprezentacji, komunikacji bez agresji oraz wypracowanie norm, które zapewniałyby w klasie przyjazną atmosferę, sprzyjającą nauce i utrwalaniu więzi koleżeńskich
- Jak radzić sobie ze stresem.
Celem jest poznanie i nauczenie się metod, które są pomocne w radzeniu sobie ze stresem, ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji będących źródłem stresu szkolnego (odpowiedzi ustne, klasówki, egzaminy gimnazjalne, maturalne, prezentacje maturalne)
- Dziękuję nie biorę/nie piję. Profilaktyka uzależnień.
Podczas warsztatów uczniowie zapoznają się z mechanizmami prowadzącymi do uzależnienia. Oprócz teorii skupionej wokół substancji uzależniających, ich wpływu na organizm człowieka oraz relacje z drugim człowiekiem proponujemy uczniom ćwiczenia z zakresu podnoszenia umiejętności interpersonalnych (asertywność, poczucie własnej wartości, radzenie sobie ze stresem).
Warsztaty dla rodziców:
- Akademia dla rodziców.
Nauka umiejętności lepszego porozumiewania się, refleksja nad własną postawą wychowawczą, wymiana doświadczeń. Porady, jak małymi krokami zmierzać ku głębszej relacji, dającej zadowolenie, poczucie wzajemnej bliskości. Nauka dialogu i kształtowanie więzi opartych na wzajemnym szacunku. Znaczenie stosowania w wychowaniu konsekwencji pozytywnych i negatywnych, jasnego systemu kar i nagród, motywujących do przestrzegania norm społeczno – moralnych, umożliwiających wypracowanie samodyscypliny.
- Profilaktyka uzależnień.
Problematyka uzależnień poruszana podczas warsztatów z rodzicami ma na celu:
- uwrażliwienie na pojawiające się sygnały świadczące o możliwości stosowania przez dziecko używek
- przedstawienie procedur alarmowych związanych ze środkami psychoaktywnymi
- zapoznanie z dostępnymi na rynku polskim substancjami
- dopalacze, jako alternatywa dla substancji nielegalnych
- podejmowanie działań interwencyjnych
- Problemy wieku dojrzewania.
Objawy zaburzeń emocjonalnych w zachowaniu dziecka. Objawy zażywania środków psychoaktywnych. Jak je dostrzegać i jak na nie reagować. Umiejętność słuchania i spostrzegania zagrożeń. W jaki sposób odbudowywać i podtrzymywać relacje z nastolatkiem. Komunikacja bez agresji, oparta na akceptacji i zrozumieniu.
- Jak radzić sobie z trudnymi zachowaniami dzieci i młodzieży.
Przyczyny zachowań opozycyjno - buntowniczych u dzieci w wieku szkolnym. Znaczenie środowiska domowego dla kształtowania się umiejętności społecznych dziecka. Znaczenie jasnego systemu kar i nagród w wychowaniu. Nauka radzenia sobie z trudnymi emocjami i rozładowywania ich w społecznie akceptowany sposób.
- Rozbudzanie wśród dzieci motywacji do nauki.
Jak rozwijać u dziecka motywację do nauki. Jak efektywnie organizować naukę, z uwzględnieniem wieku dziecka. Techniki uczenia się. Znaczenie własnego przykładu i spójności tego, co się głosi z tym, jak się postępuje. Jak wykształcenie przekłada się na sukcesy w życiu prywatnym i zawodowym człowieka. Znaczenie odpowiedniej stymulacji intelektualnej dziecka i właściwego gruntu dla rozwoju naturalnych zainteresowań, uzdolnień i talentów dziecka.