Propozycje ćwiczeń percepcji i pamięci wzrokowej oraz koordynacji wzrokowo ruchowej

Percepcja wzrokowa

Percepcja wzrokowa jest zdolnością spostrzegania i rozpoznawania rzeczywistości, umiejętności jej interpretowania, a także rozróżniania abstrakcyjnych symboli graficznych (np. figur geometrycznych, liter, cyfr).

Obserwacja

  • dokładna obserwacja bliższego i dalszego otoczenia, dostrzeganie różnic, określanie ich, np. obserwacja kolejno występujących po sobie pór roku, dostrzeganie zmian w zachowaniu ludzi i zwierząt, w przyrodzie;
  • rozpoznawanie i wskazywanie wybranych przez drugą osobę figur, symboli, znaków, np. pokaż znaki drogowe w kształcie trójkąta, pokaż przedmioty w kształcie litery "o" itd.;
  • obserwacja i naśladowanie ruchem wskazanego przez druga osobę kształtu, np. stań tak by twoja postać przedstawiała literę "t";
  • obserwacja układów figur, znaków, symboli i dostrzeganie zmian lub nieprawidłowości.

Wyszukiwanie

  • wyszukiwanie takich samych symboli graficznych (figur, liter, cyfr) w otaczającej dziecko rzeczywistości, na materiale proponowanym przez dorosłego;
  • wyszukiwanie par figur, liter, cyfr;
  • wyszukiwanie obrazków do wybranej litery, np. litera "k" - rysunek kota;
  • wyszukiwanie takich samych liter, sylab, wyrazów w rozsypankach, loteryjkach, układankach, dominach, w tle obrazka, w tekście;
  • wyszukiwanie symboli graficznych nie należących do podanego zbioru;
  • wyszukiwanie ukrytych na obrazkach figur, znaków, symboli;
  • wyszukiwanie symboli graficznych w plątaninach graficznych, labiryntach;
  • wyszukiwanie ze zbioru różnych sylab, wyrazów pozornie podobnych –nie pasujących do grupy;
  • wyszukiwanie różnic w wyrazach o pozornie podobnym kształcie.

Układanie wybranych symboli graficznych

  • układanie symboli graficznych według wzoru, z pamięci, bez wzoru;
  • układanie figur, liter, cyfr z części według wzoru, na wzorze, bez wzoru;
  • układanie symboli graficznych z elementów przyrodniczych, patyczków;
  • domina z figur, literowe, (układane w taki sposób, aby sąsiadujące symbole były identyczne);
  • układanie symboli graficznych według poleceń (np. na górze, na dole);
  • domina, loteryjki wyrazowe (układane w taki sposób, aby ostatnia litera pierwszego wyrazu była identyczna jak pierwsza litera wyrazu następnego);
  • rozsypanki sylabowe - układanie wyrazów z sylab;
  • rozsypanki wyrazowe - układanie zdań z wyrazów.

Wyodrębnianie

  • wyodrębnianie całości z tła (ukryte figury, litery, cyfry);
  • wyodrębnianie liter w wyrazach.

Różnicowanie

  • różnicowanie i układanie według różnych kryteriów: wielkości, kształtu, koloru, kierunku i położenia;
  • różnicowanie obrazków pozornie takich samych;
  • różnicowanie liter o podobnym kształcie (np. n - u, p - b - d);
  • różnicowanie kształtów literopodobnych.

Segregowanie

  • segregowanie wybranych symboli graficznych według zaproponowanego kryterium (np. kształtu, wielkości, elementów składowych liter: litery z brzuszkami, liniami pionowymi, poziomymi, ukośnymi);
  • segregowanie wyrazów o takiej samej liczbie liter,
  • segregowanie wyrazów z samogłoską, spółgłoską: w nagłosie (na początku), wygłosie (na końcu).

Porównywanie i uzupełnianie wskazanych symboli graficznych

  • porównywanie par obrazków, wskazywanie podobieństw i różnic;
  • porównywanie par wyrazów, wskazywanie i nazywanie różniących je liter;
  • uzupełnianie brakujących elementów na rysunkach, obrazkach;
  • uzupełnianie kształtów złożonych przez łączenie punktów, zamalowywanie, zakreślanie, kolorowanie pól oznaczonych symbolem;
  • uzupełnianie szlaczków przez dorysowywanie odpowiednich znaków;
  • uzupełnianie ciągów literowych według wzorów;
  • uzupełnianie zdań z lukami (wyszukiwanie brakujących wyrazów z rozsypanki)
  • uzupełnianie w wyrazach brakujących liter, sylab.

Odwzorowywanie

  • kalkowanie, kolorowanie i graficzne przedstawianie szlaków, ornamentów i kompozycji przy użyciu szablonów;
  • odwzorowywanie figur, cyfr, liter - na wzorze, obok wzoru, zgodnie z zapamiętanym wzorem, bez wzoru.

Czytanie

  • całościowe czytanie wyrazów (z rozsypanki wyrazowej i zdaniowej);
  • samodzielne układanie i odczytywanie zdań z rozsypanek;
  • samodzielne czytanie prostych tekstów.

 

Opracowała mgr Anna Tylawska