Prawidłowe oddychanie u dzieci.

Oddychanie jest naturalną, niezbędną do życia czynnością fizjologiczną. Jest także bardzo ważne dla prawidłowego rozwoju i funkcjonowania aparatu artykulacyjnego. Warto zaobserwować, w jaki sposób oddychają nasze dzieci podczas codziennych aktywności, spokojnych chwil relaksu a także w czasie snu. 

W czasie mówienia powietrze wdychane jest głównie ustami a wydychane ustami lub nosem, w zależności od wypowiadanych dźwięków. Prawidłowy oddech podczas wypowiedzi to rytmiczny, szybki wdech, wykonany bez podnoszenia ramion, oraz powolny, długi wydech, podczas którego odbywa się wypowiedź.

Zarówno w dzień jak i podczas snu dziecko powinno oddychać nosem.

Taki tor oddechowy zapewnia właściwy rozwój aparatu artykulacyjne. Jeżeli rodzic obserwuje jakieś nieprawidłowości powinien zwrócić się do logopedy.

Konsekwencje zaburzonego oddychania:

  • Niedostateczne dotlenienie organizmu – ograniczona pojemność płuc

  • Częste infekcje górnych dróg oddechowych

  • Wiotkość mięśni warg i policzków, spowodowaną ciągłym rozchyleniem ust

  • Wady zgryzu

  • Zaburzenia płynności mowy – niewłaściwe fazy oddechowe

  • Wady wymowy np. seplenienie, rotacyzm, międzyzębowość

Ćwiczenia oddechowe wykonujemy:

  • w przewietrzonym pomieszczeniu,

  • przed jedzeniem lub 2–3 godziny po posiłku,

  • systematycznie 2–3 razy dziennie przez kilka minut.

Ćwiczenia oddechowe do wspólnej zabawy z dzieckiem w domu

1. Dmuchanie baniek mydlanych w konfiguracji:

długo- krótko- długo

słabo- mocno- bardzo mocno

Tak, żeby dziecko mogło zobaczyć siłę wydechu

2. Wąchanie kwiatów, kolorowych mydełek i pustych opakowań po perfumach.

3. Zawody statków z papieru możemy zrobić maleńkie stateczki, aby bawić się np. w wannie lub przy stole.

4. Dmuchanie na zawieszone na nitkach małe elementy np. zabawa z chmurką – papierowa chmurka z zawieszonymi na nitkach kawałkami watek – płatków śniegu służy do ćwiczeń dmuchania. Można wykorzystać rurki do napojów.

Również staramy się różnicować siłę wydechu.

5. „Kołysanie” misia.

Dziecko kładzie się na plecach na płaskiej powierzchni. Na brzuchu kładziemy małą maskotkę. Zadaniem dziecka jest nabranie powietrza do brzuszka (przepony) i wypuszczenie tak aby miś się kołysał.

6. Dmuchanie na wiatraczki, w gwizdki, trąbki.

7. Wyścigi styropianowych, piankowych kulek z użyciem słomki lub bez (położyć je na stole lub innej gładkiej powierzchni i dmuchanie kto dalej, albo strzelanie do ustawionych na stole bramek).

8. Dmuchanie na świecę tak aby nie zgasić płomienia tylko żeby „tańczył” . Przesuwamy świecę coraz dalej od buzi.

Literatura” frag. artykułu Wdech, wydech…, czyli o prawidłowym oddychaniu u dzieci. Zabawy i ćwiczenia oddechowe Ewa Kaczmarkiewicz

Opracowała Wiesława Steczowicz - Głowacka